kawan-kawan yang hebat

Tuesday, May 3, 2011

:::cantik itu subjektif :::

kenapa bila orang sebut gemuk je semua dah berpeluh.Takut sangat ke jadi gemuk?buruk sangat ke jadi gemuk?Hina sangat ke jadi gemuk? Bila kita mengeluh dengan fizikal yang diberikan oleh Allah s.wt tu bermakna kita tidak menghargai anugerahnya. Gemuk bukan faktor kegagalan dalam kehidupan kita.Siapa cakap orang berbadan besar tak boleh berjaya?cuba tengok Oprah,Mariah carrey,syanie,Adibah Nor,Mek klantan.Semua orang kenal mereka.Tahap keyakinan diri mereka pun melebihi dari mereka yang berbadan solid.



Memang gemuk berisiko untuk ke arah pelbagai penyakit.Tapi itu bergantung kepada tahap pemakanan kita.Kalau dah ari2 bekfast makan nasi lemak,lunch makan nasi ayam,minum petang bantai karipap ayam 6 biji dan dinner lak pi bantai makan chicken chop.Gajah pun leh kurus kalau tengok orang makan mcm ni.



Ada yang sanggup tak makan nasi. Makan pastu muntahkan balik,hoi....orang kat palestin sana duk berebut nak makanan kauorang leh lak main2 macam tu kan.Baik pi derma kat orang x makan.Ade gak pahala dari duk bazirkan macam tu.




Bila kita asyik duk fikir tentang berat badan,takut xder figure la,boncit la,lemak berketul la,takut bf lari la,tu semua akan membuatkan kita takder keyakinan diri.Kita jadi takut nak berhadapan dengan masyarakat.Sebab kita rasa kita buruk.AIshhhh......padahal orang sekeliling x kisah pun kita ni macam mana.Asalkan badan sihat dan bertenaga dah.


kaorang rasa jelita ke macam ni.....kak limah tengok pun confirm dia cakap dia lagi jelita..=P



Ada orang cakap,kalau gemuk tak lawa.Takder orang nak.Lelaki hanya suka perempuan seksi,cantik....Tu Mariah carrey tu aku tengok ramai je lelaki duk tergilakan dia,Mr bf pun sama duk minat kat minah tu.So??depends pada individu la kan...


kalau kauorang rasa nak kurus sebab nak tarik minat seseorang,hentikan! Tu hipokrit namanya.Kalau betul2 perempuan/lelaki tu sukakan kita,dia kena terima kita seadanya.Kalau dia sayang kauorang sebab fizikal,baik kauorang lari laju2 la dari makhluk ini sebab nanti bila dah kahwin,dah ada anak 1 team bola sepak confirm dia akan terpikat kat orang lain lak.


For da conclusion,hargailah apa yang Allah telah berikan kepada kita. Gunakan la sebaik2 nya dan belajar lah untuk mengucapkan syukur di atas pemberianNya.


(*_*)V

8 12 lepak di sini:

tikin said...

gemuk itu menarik ! :)

nana riduwan said...

nana sokong..sebab nana pon besar jugak..tp bila badan besar nie la kite nak tau sape betul2 sayang kite kn??

..cik hana.. said...

tikin : u r right dear! =)

nana : betul,lelaki yang tidak kisah penampilan kita adalah lelaki yang jujur =). Sekarang fizikal dah x jadi ukuran yang penting keikhlasan =)

semutsengal said...

gemok itu gemuk ;)

.........cP~ said...

salam..

tak kira saiz macam mana, bergantung macam mana kita present diri kita kot..

shamyheart said...

berysukurlah dgn apa yg ada..

Sha ni terlalu kurus tapi tak kisah pun. Org lain jer yg sibuk suruh tambah berat badan..

Shazwani Ramly said...

hee^^

tak kesa la besar atau kecik.

yg penting dalaman tuh camne kan?

bia luar tak cantek aslkan dlam hati baek.

yay!

..cik hana.. said...

cp,sha,wani : betul2....kalau kita menghargai dan sentiasa bersyukur dengan apa yang Allah berikan tu membuatkan kita lagi sempurna =)