kawan-kawan yang hebat

Thursday, June 9, 2011

::: Pengalaman itu mendewasakan kita:::





Kata orang " Pengalaman mengajar kita erti hidup " . Kalau takder pengalaman sampai bila-bila kita takkan tahu apa akibat dari sesuatu perbuatan kita itu.Betul tak?

Pergh...skima meronggeng ayat di atas.Cikgu aku selalu pesan,kalau nak buat essay,introduction kena gempak baru la essay kita cantik dan menarik.Orang baca pun seronok je.Baru la orang akan terus baca baca baca dan terus baca.

Pengalaman pertama aku dimarahi seorang cikgu,time tu darjah enam.Sebelum ni memang aku tak pernah kena marah,dimarahi atau memarahi.Parents aku memang kalau nak marah,Mak dengan ayah buat isyarat mata je,so dari situ aku dah paham tu maknanya diorang marah.Then sebelum kena marah,aku pusing bontot dan ngesot slow2 tanpa bunyi.

Oke,berbalik kepada kisah cikgu tadi.Dia campakkan kertas test atas meja.Tersentap jantung.Tengok markah 67/100,mak aku tak marah cenggini cikgu ni pulak main lempar2 kertas.Kecik hati betul time tu.Rasa nak berlari balik rumah pun ada jugak.Menitik air mata pi kutip kertas.Kawan-kawan semua diam tengok cikgu mengamuk macam singa lapar.

Memang patut dia mengamuk, upsr tinggal beberapa bulan je lagi tapi karangan aku macam keling baru datang malaysia.Mungkin sebab masa tu takder lagi google translate,tu yang payah sikit.Kalau la ada internet time tu,sambil makan aiskrim paddle pop tekan keyboard guna kaki pastu send by email.Tak yah cikgu susah2 nak lempar2 kertas lagi...kehkeh

Sampai sekarang aku ingat ayat dia "Farhana!!Ambil kerusi awak duduk depan saya,yang lain siapkan latihan!" dengan muka dah macam siput sedut tersedut2 la aku pergi menghampiri dia.pastu beliau memberikan tips2 yang agak berguna dan akhirnya karangan aku untuk upsr,pmr dan spm adalah yang terbaik,A!

Sampai sekarang,aku beryukur disebabkan pengalaman itu lah aku berjaya berdiri megah dengan mereka2 yang lain..Terima kasih cikgu sebab memarahi aku.


Kekadang kesian tengok cikgu2 sekarang,bila tegur murid sikit dah kena pukul la,kena pancit tayar la,pecahkan cermin kereta la.Macam2.Dulu,murid takut cikgu.Sekarang dah berubah,cikgu pulak takut kat anak murid.Silap haribulan,kena turun naik mahkamah kes saman menyaman pelajar dan guru.Pelajar sekolah sekarang semakin berani =)

0 12 lepak di sini: