kawan-kawan yang hebat

Saturday, June 11, 2011

::: Cara untuk hilangkan selsema :::



Kalau sesiapa yang pernah merasai atau menghidapi penyakit resdung memang akan faham betapa azabnya apabila resdung terjadi,mukus tidak akan berhenti-henti mengalir.Hidung yang merah umpama badut. Terkentut2 tahan bersin. Badan menggigil2. Selsema adalah top 3 di antara penyakit yang paling sakit.Sakit pertama sakit gigi,kedua sakit sembelit dan ketiga selsema. Yg lain tu aku tak taw la....huhuhu

Kalau dah selsema,memang takleh duk diam la.Nak sembang dengan kawan2 pun jadi malas.Bukan apa,takut tgh2 syok sembang tetiber si kawan terbuat kelakar,terkeluar la seketul air hingus.Tak ke malu.Kalau putih takper,kalau yang ada macam2 kaler macam mana?Haru biru jadinya...

Resdung aku ni datang tak kira masa dan tempat.Pastu mula la orang ingat aku menangis.Paling tak leh lupa time konvokesyen diploma 2009 dulu.Dengan hidung yang merah nak naik kat atas pentas.Tgh nak tunggu turn tu ada akak tu ingat aku nangis,siap tanya lagi "nangis ke dik?".
haishhh~~~


tersilap posing mata juling lak..kak limah ni la yg ajor..kehkeh

Sejak zaman diploma lagi kalau selsema je aku akan kemam gula2 Halls cool mint.Halls banyak jenis taw.Sebelom beli tengok la dulu level berapa kat tepi tu.Ada yg 1 - 4.
selalunya aku beli yang ni

level 4.

Memang best a...leh rasa lagi angin kuar kut idung.hehehehe.Kalau sesape yang x suka gula2 mint jangan la try.Aku pernah kasi kat sorg member gula2 ni,dia perokok.selalunya perokok akan kemam gula2 hacks nak hilangkan bau rokok kan.Tapi gula2 Halls lagi kuat dari hacks,sampai dia tanya aku "Hisap rokok ke???"

takkan la muka ayu mcm nora danish ni hisap rokok lak kan..kehkeh.

oke...dan tadi jumpa satu lagi cara untuk meredakan selsema.

CILI!


cili mempunyai efek yang boleh mengaktifkan lendir.Rasanya yang pedas boleh merangsang saraf untuk mengeluarkan lebih cairan di dalam mulut,tekak dan paru-paru.

Pengeluaran cairan itu juga mampu membantu mencairkan lendir sehingga ia mudah untuk dikeluarkan.

So kalau lepas baca ni jangan la ada yang noob pi sumbat cili dalam hidung lak.Jangan buat macam tu.Nanti tak pasal2 kauorang sumbat cili kat hidung terkeluar cili kat mata.Berlubang mata putih kauorang nanti.Naya2.....

Mereka yang selsema,makanan pedas adalah yang terbaik untuk di cuba.Walaupun pedasnya boleh membuatkan kamu menitik air mata,namun sedikir sebanyak dapat meredakan selsema.

=)


4 12 lepak di sini:

Super Ummi said...

tak tau knp.. tapi kalau kita makan gula2 berangin, akan buat kita lagi rasa nak bersin.. huhu, penat lah bersin banyak kali...

..cik hana.. said...

yer ke??tapi hana makan hall yg level 4 ni memang leh redakan skit selsema..sebab dia berangin kan =)

Anonymous said...

Hallo! terima kasih for the tips selsema tu! nk cubalh nnti!

mamatz said...

terima kasih atas info... saya skang tengah selsema gak nih..

saya pakai kunyit idop je..

http://mari.tengok.tv