kawan-kawan yang hebat

Tuesday, July 24, 2012

::: jujur dan ikhlas berkawan :::




Ada seseorang bertanya kan apa makna "jujur dan ikhlas dalam bersahabat".

berpusing kepala memikirkan,apakah cara paling mudah untuk  mengabungkan perkataan-perkataan  menjadi suatu ayat yang mudah untuk difahami oleh beliau. 

Jujur means honest .Honesty is one of the most important qualities a person should hold.Honesty relates to trust. Kenapa kita perlu ada kejujuran dalam bersahabat? kerana,dari itu kita akan mempercayainya.Apabila kita mempercayainya,kita akan berasa selesa untuk berkawan dengannya.Dan apabila kita berasa selesa berkawan dengannya,automatik kita akan sentiasa bersama dengannya ketika susah dan senang,oleh itu keikhlasan akan terbit dari itu.

Keikhlasan dan kejujuran tidak dapat dilihat oleh mata kasar. Sebab itu definasi sahabat dan kawan tercipta.Kalau diikutkan kamus ,kawan @ sahabat  = friend. Sama sahaja. Each friendship will probably be slightly different from the next one. Maybe some of them will be our mentors. For example,when you try  to  telling someone what u think is da truth and  you didnt know that ur opinion are exactly wrong jadi seorang sahabat akan datang dan menegur dengan cara paling mudah untuk difahami tanpa melukakan hati kamu.Itulah sahabat bagi aku. Membetulkan mana yang salah. Berkongsi suka dan duka. Mengingatkan di kala alpa. 







Bukan mudah untuk memperoleh teman yang sejati., maka berhati-hatilah.. sesuatu yg baik itu tidak akan datang dengan sekelip mata melainkan kita berusaha untuk mendapatkannya.. bagi yang berkawan berlandaskan rupa, harta benda, ia tak akan kekal lama.

# sayang sahabat-sahabat + Kawan-kawan . No matter how different they are, they are all my world.

7 12 lepak di sini:

Tinta Lana said...

Salam.

Adunan ayat yang baik hana ^_^

Adunan lah sangat kan, dah mcm nak buat kueh raye,heh3

Tambahan, apabila kita selesa berkawan, baik buruk dia kita sanggup terima. Setiap teguran pula, bukan untuk menjatuhkan, atau buat sahabat kita malu, tpi untuk membuatkan dia lebih baik dari sblmnya..

Itulah antara ciri sahabat.. sntiasa mahu melihat sahabatnya lebih baik, kdg2 lebih baik dan hebat berbanding dirinya sndiri.

QA's ~ mamapapa said...

mmg susah nak cari sahabat yg betul2 ikhlas...mgkin kita boleh cuba mnjadi sahabat yg ikhlas dengan doa smoga kita juga brjumpa dgn org2 yg ikhlas,..insyaAllah :)

Chic Na said...

betul tu. sekarang ni macam2 orang ada. tp cik na ikhlas & jujur kawan ngn hana tau. :)

biskalhijau said...

terima kasih hana.
hana seorang yang baik.

yg benar,
biskal.

Unknown said...

teman gembira senang dicari teman susah berlari-lari :)..berkawan kena ikhlas bukan berkawan kerana kepentingan :)

| CIKZEK | said...

mmg sush nk cri yg betul2 jujur kan. hemm

Outbound di malang said...

Nice blog :)
salam kenal sobat :)
di tunggu kunjungan balik.nya!terimakasih ...