kawan-kawan yang hebat

Monday, March 26, 2012

::: Tips untuk kahwin ramai :::



Ramai di kalangan lelaki sangat mengimpikan untuk berkahwin lagi SELEPAS mereka kahwin.
Kalau sebelum kahwin,bukan main lagi berjanji sumpah setia sampai meleleh air mata ,bila dah kahwin mula la bising nak tambah seorang lagi dengan alasan mau ikut sunnah.

Jangan menyalahgunakan sunnah,kalau kita mampu dan yakin boleh berlaku adil,teruskan niat anda. Jangan kerana nafsu,anak-anak terabai dan semakin banyak masalah sosial berlaku.Banyak lagi cara nak tambahkan pahala selain dari kahwin ramai. 


Janji Allah berupa pertolongan-Nya bagi mereka yang ingin berkahwin :

Firman Allah s.w.t. yang bermaksud : " Dan kawinkanlah orang-orang yang sendirian diantara kamu dan orang-orang yang layak (berkawin) dari hamba-hamba sahayamu yang laki-laki dan perempuan. Jika mereka miskin Allah akan memampukan mereka dengan karunia-Nya. Dan Allah Maha Luas (Pemberian-Nya) lagi Maha Mengetahui.
(Surah.An-Nur ayat 32)

 Sabda Nabi s.a.w yang bermaksud : "Ada tiga golongan manusia yang berhak Allah tolong mereka, yaitu seorang mujahid fi sabilillah, seorang hamba yang menebus dirinya supaya merdeka dan seorang yang berkahwin karena ingin memelihara kehormatannya.
(Hadis Riwayat. Ahmad 2: 251, Nasaiy, Tirmidzi, Ibnu Majah)


(^_~)V




#Wahai  lelaki,jika tidak mampu jangan sesekali berangan nak kahwin ramai sebelum kemaluan kamu disunatkan  untuk kali yang kedua oleh isteri kamu...kehkeh




3 12 lepak di sini:

emy|farid said...

hri tu ikut kursus kawen, ustaz ckp bukan senang lelaki nak minta berpoligami, dlm kes 3 org minta, sorg je dpt. :)

Journey of Youth said...

wah nasihat akhir tue x tahan bunyinya.makan dlm tue...haha

Journey of Youth said...

wah nasihat akhir tue keras bunyinya.makan dlm tue...haha