kawan-kawan yang hebat

Wednesday, March 28, 2012

::: Aku kakak dan engkau adik! :::



Kata ganti nama diri adalah kata yang menggantikan kata nama manusia dan ia satu perkara yang amat sensitif bagi sesetengah wanita.
Cuba bayangkan kalau kita tengah syok2 berjalan dan tetiber terdengar,"Tumpang lalu sikit kak!" dan bila berpaling,seorang lelaki yang tengah membawa anak dan berumur lebih kurang sebaya BAPAK kita sendiri dan memanggil kita dengan gelaran K.A.K.A.K ..memang dalam hati akan sebut wtf jugak la kan....kalau yang jenis berhati mulia sikit,mesti akan balik rumah nangis kuat2 dalam jamban...dan mesti menjerit ala2 jacylin victor duk nyanyi lagu gemilang ,"tua sangat ke aku ni sampai panggil aku akak..."

Memang la ada sesetengah orang tidak kisah,apa la sangat ada pada sebutan kakak,makcik,pakcik,abang,..itu adalah hanya sebutan kan. Tapi bagi aku,sebutan itu adalah melambangkan tahap IQ seseorang...perbezaan orang yang berIQ tinggi dan rendah boleh dilihat dengan cara dia memanggil seseorang.

Orang yang ber IQ tinggi akan melihat dulu baru la dia akan "meletakkan" kata ganti nama yang sesuai    untuk "seseorang " itu bukan memanggil dengan sesuka hati jer.

Satu peristiwa yang pernah terjadi kepada aku sewaktu  berada di kedai ibu ialah..



dan..nak tahu apa yang aku buat??Memaki?memarah?menjeling?

oh tidak....
itu adalah perbuatan yang tidak sopan..kita harus bersikap profesional untuk menangani masalah seperti ini. Bak kata pakar motivasi dr fadzilah kamsah , "orang yang cemerlang ialah orang yang  dapat mengawal emosi dan sentiasa ceria dan bersemangat...."

And then....dengan bersemangatnya aku menjerit dari kaunter untuk menyampaikan message tu kepada orang di dapur...


"Air susu satu lagi bagi kat ADIK meja nombor 3 tu..."

semua orang berpaling ke arah lelaki  itu dan ada yang tersengih-sengih memandang si lelaki itu....apabila lelaki berusia setengah abad dipanggil adik nampak agak janggal di situ ....Then , dipendekkan cerita...apabila air sampai ke meja,beliau cepat-cepat minum dan terus berlalu. dengan si scandalnya...

kehkeh..kan dah malu sendiri....hamek kau...

4 12 lepak di sini:

cinta siswi said...

haha.. berlagak muda leteeewww..haha..

#org kedah suke pggl kak long..even pkcik yg tua pun dk pggl bdk2 muda kak long..hoho

..cik hana.. said...

kalau betul dia tu muda lagi takper sis,ni dah berumur setengah abad dah....agak2 la kan nak panggil gadis cute ni akak...hahaha

..cik hana.. said...

kalau betul dia tu muda lagi takper sis,ni dah berumur setengah abad dah....agak2 la kan nak panggil gadis cute ni akak...hahaha

HAJAR said...

Waa..Terbaiklah..hehe :D